DYNO 1000 ja Autologger  

PROBYTE DYNO 1000   on ohjelma PC/Windows ympäristöön auton kierrosluku ja tehomittauksiin inertiadynamometriperiaatteella 

 

 
Tehomittaus 

Mitä tarvitset?

1 AUTOLOG2
Koteloitu ja valmiiksi testattu Autologgeri digitoi vauhtipyörän pulssit PC:lle. Kauko-ohjauskytkin käynnittää mittauksen, joten apumiestä ei tarvita. Tiedonsiirtoa RS232 ja/tai USB 

2 DYNO 1000 PC ohjelma XP/Vista/W7, lukee tallettaa, laskee, näyttää tulokset graafisesti, tulostaa kuvan kirjoittimelle, tulostaa ja tallettaa kierrokset, väännön, tehon ja anturien signaalit 

3 Pulssianturi  

4 Dyno mekaniikka: vautipyörä  


Probyte Dyno 1000 on moottorien tehomittauksiin soveltuva Windows ohjelma. Ohjelmaan voi tutustua moottoriCD:n avulla. 
  • Tiedon keräys dynaamisesti  sarjaliikenteellä  PC:n grafiikkaan Autologgerilta
  • Tiedon automaattinen talletus ASCII taulukoon
  • Tiedostojen automaattinen nimeäminen  
  • Tiedostojen pikakatselu  ja käsittely ohjelman sisältä
  • Tiedoston talletus  
  •  Kierroksien ja/tai tehon näyttö grafiikalla ajan suhteen.
  • Automaattinen tehon mittaus
  • Kierrosluku ja analogiamittaukset myös staattsesti kuten digitaalimittarissa.      
  • Helposti aseteltavat kalibroinnit Setting-valikosta
    • Pulssit/ kierros
    • Maksimi kierroslukualue näytössä
    • Maksimi tehoalue näytössä
    • Inertia kalibrointi
    • Maksimi mittauspisteet 
    • Lämpötila 
    • Ilmanpaine 
    • Perän välitys
    • Perän hyötysuhde
    • Sarjaliikenneportti 
    • Rullan halkaisija 
    • Vetopyörän halkaisija 
    • Testaaja 
    • Testinumero
  • Muita asetuksia 
    • Sarjaportti ( COM1 perusasetus) USB-porttien tuki 
    • Grafiikka-alueen kierroksien alaraja 
    • Grafiikka-alueen kierroksien yläraja 
    •  Tehon ja väännön yläraja
    • Nopeuden yläraja  
    • Datatiedodoston nimi
  • Tulostukset
    • Graafinen tulostus  Teho ja vääntä kierrosluvun mukaan
    • Tulostus grafiikkakuvaksi esim. sähköpostitulostusta varten
    • Kuvaan voi laittaa  maksimi tehon ja kierrosluvun  
  • Tiedostojen lataus taaksepäin grafiikkaan ja niiden tulostus graafisiksi kuviksi  




Excel grafiikkaa





 


 




Iskunvaimentajatesteri



       



Dynamometrimittauksessa lasketaan teho ja vääntö kierrosluvun avulla.
Testipenkissä on vauhtipyörä, jonka kierroksia mitataan rakoanturin avulla.
Tulokset esitetään graafisesti kierrosluvun mukaan. Käyrästä nähdään kierroslukurajoittimen toiminta., maksimi teho ja maksimi vääntö ja millä kierrosluvulla nämä saavutetaan
Alla pieni taskuun menevä dynamometri Pisaralle Pitemmälle ajokkien testikäyttöön

Alla testilaite.

Muuta  autolektroniikkaa
Sopiva grafikkaohjelma serialscope

Kysymys1

Miten ison vauhtipyörän tarvitsen?

Vastaus 1

Jos testaat autoja tai moottoripyöriä aloita vaikka seuraavilla mitoilla:
Vauhtipyörä 1-3 kpl 75 kg kiekkoa 600 mm halkaisija, vetoakseli 75 mm , laakeri 130mm ulkohalkaisija, sisämitta 75, vapaa rullat 150 mm ulkohalkaisija

Kysymys2
Mitä minun pitää mitata ja miten ?

Vastaus 2

Mittaa aikaa ja vauhtipyörän kierroslukua.
Kierrosluku mitataan pulssianturilla  

Induktiivisella anturilla.
Mittaustiedot ASCII -tiedostoon PC:lle Autologgerilla PC:lle sarjaportin kautta.
Tai käytä Probyte Dyno-ohjelmaa 
Tämä on vain lyhyt vastaus katso lisää Probyte MoottoriCD


 

 

Yllä induktiivinen anturi 

 

 
 
Kysymys3

Tiedän, että teho saadaan kierrosnopeudesta ja hitausmomentista, mutta miten mittaan rullani hitausmomentti?

Vastaus 3

Menetelmä 1 Hitausmomentin määritys heilahdusliikkeen jaksonajasta

Vauhtipyörästä saadaan fysikaalinen heiluri ripustamalla se akselille mistä tahansa neljästä kehälle poratusta reiästä.
Vauhtipyörän  heilahdusjakson aika  T=2*pii* sqr( Iz/(M*g*b))

jossa Iz on tuntematon hitausmomentti ja muut suureet voidaan mitata. M on vauhtipyörän massa ja b on ripustuspisteen etäisyys massakeskiöstä.
Jakson aika saadaan mittaamalla  20 heilahdusjakson aika ja jakamalla  se sitten jaksojen lukumäärällä.
Tämä toistetaan viidesti, jotta voidaan laskea keskiarvo.

Vanhanaikaisesti hitausmomentti  I saadaan   laskemalla massa M, sylinterin säde R . 

I=0.5*M*R*R. Helppoa!

Jos sylinteriä pyöritetään päässä olevan askelin ympäri, tarvitaan vain muutama laskukoneen  näppäily ja sekin on selvä. 

Nyt tarvitaan lisäksi sylinterin pituus L. Kaikki yksiköt ovat tietysti MGS-yksiköitä   

I= 0.25*M*R*R +0.0833 *M*L*L  

Jos kappale on ontto tarvitaan tietysti sisähalkaisija r ja ulkohalkaisija R, Roo on sylinterin ominaispaino   

 


Esim, 2 metrin pituiset  rautarullat D=0.32m, Toisessa on lisäpaino D=0.44m. pituus 0.7m. Inertia on 46 kgsm*m 



Melkein tätä menetelmää käytin kerran kun olin saanut ison lohen erämaassa,  missä ei ollut vaakaa paikalla. Kala piti punnita ennen syöntiä.
Laitoin  kalat astiaan. Astia heilumaan  puunoksaan hekselissä. Värähtelyn aika talteen paperille.
Sitten kotona mittasin 1 kg painolla värähtelyajan ja sain henkselin jousivakion selville. Ei kovin tieteellinen, mutta riittävän tarkka menetelmä.
Niin paljonko kala painoi?  6.3 kg . Kaava on hieman erilainen kuin vauhtipyörässä.







Kysymys: miten mitataan iskunvaimentajan toiminta ajon aikana?
Vastaus: käytetään paikka-anturia ja Autolog  analogiatuloa, talletus PC:lle.


Paikka-anturi 0-300mm

Kysymys: miten mittaan lambda-anturin dynaamisesti
Vastaus: uudessa DYNO ohjelmassa ja Autolog  versiossa on  jännitetulo ( 0-15V)  
joilla tämä onnistuu.   

Dynon mittaus:
Janne Hanhelan mittaus: kamerakuva näytöltä ( saa sen kuvan näinkin!) 
Teho punainen, kierrokset musta , vääntä sininen

Kysymys: 

Mitkä ovat Dyno1000 perusastukset ja mitkä asiat vaikuttavat vääntöön ja tehoon? 

Vääntö on kohdallaan mutta ei teho.

Vastaus: 

Alla pari kuvaa. Tehon, kierrosluvun ja väännön kesken on yksinkerainen kaava ( kuvassa).

Perusasetukset eivät ole kuitenkaan sinun asetuksiasi. Pitää tietää mikä on pulssianturin  pulssit jne, 

Lisää väännöstä ja tehosta : http://www.allpar.com/eek/hp-vs-torque.html


Alla on kuva Bosch dynopenkistä ja sen intertian laskenta.  

 

Muuta autoeletronikkaa 

PROBYTE Oy

http://www.probyte.fi